kanelgranola

2013-11-21 / 14:39:57
jag tänkte jag skulle visa er receptet på min bästa müsli, så till att börja med så är det detta vi behöver;


det här med fröna är inte så himla noga, man tar det man har helt enkelt. jag brukar köpa lite blandade frön i en såndära "gör din egen müsli" som finns i de flesta matbutiker numera. de är bra som grund så fyller man ut med det man har hemma.

sen är det mest bara att lägga fröerna i en skål. mängderna är inte heller så noga. en näve hit och en näve dit. sen kryddar jag med kanel, kardemumma och lite salt. i med två äggvitor och blanda så allt blir kladdigt. vill man ha den lite sötare som många köpta granola är så har man i lite honung.
 
sedan skjuts in i ugnen, 200 grader i 15-20 min. allt ska vara torrt men inte bränt.
 


efter granolan svalnat kan man blanda i torkade frukter. här måste jag passa på att slå ett slag för coop änglamarks torkade frukter. kalasgoda och aldrig sådär tråkigt torra.
 
 

sen är det mest att lägga allt i en fin burk och lägga lite på frukostyoghurten
 
petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback